Koszt dostosowania samochodu


Dostosowanie samochodu do potrzeb osób z niepełnosprawnością nie zawsze musi być drogie, ale powinno opierać się na zasadzie, że to urządzenie jest dopasowywane do potrzeb kierowcy czy pasażera z dysfunkcją, a nie odwrotnie.

Oprzyrządowanie samochodu musi przede wszystkim spełniać wymogi i oczekiwania kierowcy lub pasażera – w zakresie jego dysfunkcji. Dobór odpowiedniego oprzyrządowania to podstawa. Inną kluczową sprawą jest jego montaż.

Według mnie kilka lat temu ok. 80 proc. kierowców dostosowywało samochody w zaprzyjaźnionych warsztatach – mówi Krzysztof Marciniak ze Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa w Warszawie. Teraz szacuję, że to może ok. 40 proc.
Obecnie łatwiejszy jest dostęp do urządzeń i coraz powszechniejsza wiedza na ten temat. Różnica w urządzeniach amatorskich i profesjonalnych jest zasadnicza – te drugie zapewniają bezpieczeństwo. Przed pochopnym zakupem przez Internet przestrzega w Poradniku niepełnosprawnego kierowcy i pasażera Konstanty Kucharczyk z firmy Auto Elektronik.
Polskie profesjonalne oprzyrządowanie nie musi być drogie. Na przykład ręczne sterowanie hamulcem wykonane u nas to koszt 2,5 tys. zł, a urządzenie produkcji szwedzkiej czy niemieckiej o tej samej zasadzie działania ma cenę 4,2–5,1 tys. zł. – mówi Zbigniew Zawada, prezes CEBRON-u, polskiego producenta oprzyrządowania do samochodów.

Koszty i wsparcie

Cena oprzyrządowania auta zależy od przeznaczenia (dla kierowcy czy pasażera), rodzaju niepełnosprawności i typu urządzeń: mechanicznych czy elektronicznych.
– Tetraplegicy, osoby z dystrofią mięśniową czy jednoręczne muszą mieć urządzenia bardziej zaawansowane. Przekłada się to na bezpieczeństwo – mówi Robert Politowski, dyrektor firmy Efektor, wg którego ok. 90 proc. osób z powszechnymi dysfunkcjami ruchowymi zmieści się w 4–12 tys. zł, a z bardziej skomplikowanymi – w przedziale 20–40 tys. zł. Można ubiegać się o dofinansowanie oprzyrządowania auta w ramach programu „Aktywny Samorząd”, a w Stowarzyszeniu SPiNKa o dofinansowanie 50 proc. wartości faktury, choć nie więcej niż 6 tys. zł (auto nie może też mieć większej wartości niż 60 tys. zł). Wyjątkowe sytuacje rozpatrywane są indywidualnie.


Ceną jest życie i zdrowie

– Jeśli osoba z niepełnosprawnością, kierująca samochodem, który ma zamontowane oprzyrządowanie bez homologacji, niespełniające wymogów bezpieczeństwa, jest sprawcą wypadku, na pewno będzie to okoliczność obciążająca. Każdy samochód przechodzi obowiązkowe badania techniczne i diagnosta w stacji kontroli pojazdów weryfikuje, czy auto spełnia wymagania homologacyjne. Jeśli nie, pojazd nie zostaje dopuszczony do ruchu. Należy pamiętać, że ceną jest życie, zdrowie i oczywiście kary wynikające z Kodeksu karnego. Chodzi o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Nie można stosować w oprzyrządowaniu aut tanich zamienników, gdyż zbyt duża jest cena, jaką można za to zapłacić; to pseudooszczędność.


mówi
Mł. insp. Marek Konkolewski,
BRD KGP

 



Sonda na portalu www.niepelnosprawni.pl

Sonda przeprowadzona na portalu www.niepelnosprawni.pl w lipcu br. wskazuje, że aż 34 proc. użytkowników samochodów naprawia lub usprawnia je u zaufanego mechanika, a 14 proc. w autoryzowanym serwisie. 8 proc. udzielających odpowiedzi szuka miejsca, gdzie jest najtaniej, 3 proc. udaje się do najbliższego sobie miejsca, a 4 proc. naprawia samochód samodzielnie. 34 proc. respondentów nie ma swojego auta. Odpowiedzi udzieliło 227 osób. 

 


Peugeot bez Barier

– Osoby z niepełnosprawnością zawsze podkreślają, że ich życie uległo niespodziewanie radykalnej zmianie w wyniku wypadku czy choroby. Ograniczenia, jakie napotykają w nowej sytuacji, częstokroć wydają się nie do pokonania. Pierwszym krokiem jest zdobycie niezależności. Zdaliśmy sobie sprawę, że każdego z nas lub osobę nam bliską może dotknąć taki problem. Dlatego jako marka Peugeot postanowiliśmy stworzyć program, który choć w minimalnym stopniu pomoże i ułatwi osobom z niepełnosprawnością uczestnictwo w życiu społecznym, czyli zwiększy mobilność osób z ograniczeniami ruchu. 

W ramach programu „Peugeot bez Barier” oferujemy zarówno samochody przystosowane do kierowania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, jak i auta do przewozu osoby lub osób na wózkach. Każdy z modeli Peugeot wyposażony w automatyczną lub pilotowaną skrzynię biegów jest skonstruowany tak, aby była możliwość doposażenia go w odpowiednie urządzenia specjalistyczne, pozwalające osobie z niepełnosprawnością, która otrzymała odpowiednie orzeczenie lekarskie dopuszczające ją do prowadzenia samochodu, zajęcie miejsca na fotelu kierowcy.

Firmy, z którymi współpracujemy w zakresie doposażania samochodów, to: AutoAdapt, Guidosimplex, Veigel oraz CEBRON. Posiadają one odpowiednie certyfikaty na montowane urządzenia. Współpracując ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnych Kierowców SPiNKa, zalecamy korzystanie z Serwisów Adaptacyjnych, działających pod patronatem Stowarzyszenia, gwarantujących profesjonalną obsługę. Dopasowanie urządzenia odbywa się indywidualnie i zależy w głównej mierze od zakresu dysfunkcji kierowcy. Bardzo ważne jest idealne dopasowanie urządzeń w zakresie nie tylko samego ich działania, ale również możliwości fizycznych kierowcy. Wiąże się to często z koniecznością doposażenia samochodu w odpowiednie akcesoria ułatwiające jego prowadzenie.

Po wstępnej rozmowie w salonie sprzedaży Peugeot doradca handlowy kontaktuje klienta bezpośrednio z punktem montażowym znajdującym się najbliżej jego miejsca zamieszkania, w celu szczegółowego doprecyzowania zakresu adaptacji, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami. Innym rodzajem adaptacji jest doposażenie samochodu do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Przy adaptacji takiego samochodu należy pamiętać o konieczności zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa osobom na wózkach zarówno przy wprowadzaniu wózka do wnętrza samochodu, jak i w  trakcie podróży. Dlatego należy uzgodnić z przyszłym użytkownikiem samochodu, jaki sposób wprowadzania wózka będzie dla niego optymalny (bocznymi drzwiami, z tyłu, za pomocą najazdów, rampy najazdowej czy windy).

Wielokrotnie zapomina się, że otwór drzwi, przez które będzie wprowadzany wózek inwalidzki musi mieć prześwit o wysokości min. 140 cm. Nie zapominajmy też, że osoby na wózkach są pełnoprawnymi pasażerami. Umieszczenie takiego pasażera w części bagażowej, za ostatnim rzędem siedzeń jest wobec niego nietaktem. Zalecamy rozwiązanie, które gwarantuje umieszczenie wózka inwalidzkiego pomiędzy siedzeniami przeznaczonymi dla osób sprawnych. Taka aranżacja gwarantuje możliwość zorganizowania pełnej opieki w trakcie podróży. Pamiętajmy również o osobie opiekującej się osobą z niepełnosprawnością. Nawet najdrobniejsze szczegóły w zakresie adaptacji samochodu muszą być dokładnie omówione, aby w przyszłości zagwarantowały pełen komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu zarówno przez osobę na wózku inwalidzkim, jak i jej opiekuna oraz pozostałych członków rodziny. 

Firma Peugeot Polska jest przekonana, że dzięki profesjonalnemu podejściu do zagadnień adaptacji samochodów przeznaczonych dla kierowcy z niepełnosprawnością oraz samochodów przeznaczonych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich spełnia oczekiwania klientów i choć w minimalnym stopniu przyczynia się do ograniczenia stresu, jakim jest ponowne wejście w „świat rzeczywistości” po bardzo trudnych przeżyciach.


mówi
Tomasz Chodkiewicz,
Dyrektor Handlowy Peugeot Polska

Dealerzy biorący udział w programie:


Znajdź dealera »

Kontakt


Peugeot Polska Sp. z o.o.
Al. Krakowska 206
02-219 Warszawa

Napisz do nas:


dorota.kozlowska@peugeot.com